رضوا

عرفان


رضوارضوا
وحیمدیریت
عقلدرباره ما
عشقتماس با ما


فلسفه



عرفان
سخن روز : 


موضوعات: عقـائد, قرآن شناسی
نوشته شده در چهارشنبه, ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ | نویسنده سيد علي موسوي

حدود حجاب در قرآن ، بررسی تفسیری سوره نور

حدود حجاب در قرآن ، بررسی تفسیری آیه ۳۱ سوره نور

حدود حجاب در قرآن

بسم الله الرحمن الرحیم

تو مطالب قبلی که در مورد آیات و روایات حجاب بحث کردیم حدود حجاب در قرآن روشن شد و اینکه خانم ها باید تمام بدن خود رو بپوشونند. البته یک استثناء بسیار مهم تو آیه ۳۱ سوره ی نور بود :

« زینت های خود را جز آن ها که ظاهر هستند آشکار نکنند.»

« لا یبدین زینتهن الا ما ظهر منها »

تو بخش اول بررسی روایات حجاب هم مفصل صحبت کردیم که منظور از « ماظهر منها ( زینت های آشکار ) » که لازم نیست پوشانده بشن چیه ؟

در روایاتی هم که ذکر کردیم برای « زینت های ظاهری » چند مصداق بیان شده و حدود حجاب در قرآن رو مشخص کرده بود:

-        صورت

-        مچ دست به پائین

-        مچ پا به پائین

-        لباس

-        سرمه

-        حنای کف دست

-        النگو و دست بند

اما همونطور که قبلا هم گفتم اینجا یه سؤال بسیار مهم هست:

ملاک زینت ظاهری بودن چیست ؟ عرف یا بیان شرع ؟

اهل بیت علیهم السلام در این روایات مصداق های زمان خودشان رو از زینت ظاهری معرفی کردند یا به صورت مطلق بیان کردند ؟

اگر مصداق زمان خودشون رو بیان کرده باشند معناش این هست که تبیین مفهوم « زینت ظاهری » به عهده ی عرف هست . و در هر زمانی « زینت های ظاهری » مفهوم خاص خودش رو دارند .

اما اگر تبیین این مفهوم به عهده ی شرع باشه باید صِرفا در مواردی که بالا ذکر شد و در روایات اومده بود اکتفاء و از اون تجاوز نکنیم.

برای پاسخ به این سؤال به کتب تفسیری معتبر هم رجوع کردم اما در این مورد بحثی نشده بود. بنابر این من فقط احتمال ها رو مطرح می کنم و آخر سر نتیجه می گیرم:

  1. منظور آیه زینت هائی هستند که به ناچار ظاهر و در معرض دید همه قرار می گیرند. بنابر این معنا در حقیقت آیه اینگونه می شود : « لا یبدین زینتهن الا ما لابد من اظهاره ( زینت هایشان را آشکار نکنند مگر آنهائی که چاره ای جز اظهارشان نیست ) »

  2. آیه به صورت کلی حکم کرده که پوشاندن زینت های ظاهری لازم نیست ، اما مصادیق و جزئیاتش در روایات مشخص شده ( که قبلا بیان کردیم ) .

  3. منظور آیه زینت هائی هستند که عرفاً ظاهر و آشکار اند و ملاک عرف هست.

بررسی احتمال اول:

در این احتمال ناچاریم لفظی را که در آیه نیست « لابد » را به آن اضافه کنیم تا معنای مورد نظر به دست بیاید. یعنی معنائی که در احتمال اول مطرح شد به خودی خود از آیه فهمیده نمی شه بلکه باید لفظی به اون اضافه یا به اصطلاح در تقدیر گرفته بشه و این کار زمانی صحیح هست که آیه هیچ معنای ظاهری نداشته باشه.

بنابر این ، نمی تونیم احتمال اول رو بپذیریم.

بررسی احتمال دوم:

این احتمال نیاز به تقدیر و اضافه کردن معنا به آیه نداره اما با قرائنی که برای احتمال سوم هست این احتمال هم منتفی می شه.

بررسی احتمال سوم :

حجاب مردم سرزمین حجاز قبل از اسلام اینگونه بوده که زنان پائین روسری ها را بالا زده و روی گوش می آوردند و در نتیجه موها و گردن و بخشی از سینه ها کاملا پیدا بود. ( این مطلب شواهد زیادی داره که یک نمونه اش در کافی (ط – الإسلامیه) ؛ ج‏۵ ؛ ص۵۲۱٫ هست . )

اسلام با نزول آیات حجاب قوانین رو ناظر به این واقعه ی اجتماعی صادر کرد به این صورت که فرمود:

-        روسری ها را روی یقه ها بیندازید ( یعنی پائین روسری را بلند نکنید )

بنابر این قرآن به صورت کلی و صد در صد با حجاب مرسوم اون زمان مبارزه نکرد بلکه سمت و سوی اون رو جهت دهی کرده و محدوده ای برای اون مشخص کرد.

حالا که این آیات ناظر به این واقعه ی اجتماعی و عرفی هستند پس می تونیم بگیم « الا ما ظهر منها ( مگر زینت های ظاهری ) » منظور زینت هائی هستند که در عرف هر جامعه ای آشکار و در معرض دید قرار می گیرند.

البته با توجه به این نکته که این زینت های ظاهری نباید با حدود حجاب در قرآن و معیارهائی که مشخص کرده و قبلا توضیح دادیم در تضاد باشند.

.

پایگاه خبری حجاب هم برای پیگیری اخبار و فعالیت های مربوط به حجاب توصیه میشه.

سید علی موسوی

در نقل مطالب دیگران امانت دار خوبی هستیم . ولی بیشتر سعیمون بر تولید مطالب جدیده که خدارو شکر تا حالا موفق هم بودیم. لطفا نقد کنید :) یا علی

More Posts - Website

Follow Me:
TwitterFacebookGoogle Plus



برچسب: , , , , ,
| ۴ دیدگاه
  1. مرجان می‌گه:

    با سلام؛
    در مورد حجاب مو چی میشه گفت با توجه به این آیه و در کل قرآن؟
    آیا جایی سند محکم و معتبری برای نمایان نشدن حتی یک تار مو وجود داره؟
    آیا نمایان شدن موها و یا کمی از آن از جلو و یا پشت روسری حرام است؟
    “عرف جامعه ما” در این مورد به نظر شما چیه؟؟؟

عقل
عرفانبازگشت به بالاي سايت             وحی پرينت صفحه




رضوا | اخبار | درباره رضوا | تماس با رضوا | رضوا در فيس بوك | رضوا در گوگل پلاس آخرين بروزرساني سايت   جمعه, ۱ خرداد ۱۳۹۴



Powered By Wordpress - Designer: RezaOnline.net
بهینه سازی سایت : سئو