رضوا

عرفان


رضوارضوا
وحیمدیریت
عقلدرباره ما
عشقتماس با ما


فلسفه



عرفان
سخن روز : 


موضوعات: عقـائد, قرآن شناسی
نوشته شده در شنبه, ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ | نویسنده سيد علي موسوي

حدود حجاب در اسلام ، بررسی روایات بخش اول

حدود حجاب در اسلام ، بررسی روایات بخش اول

حدود حجاب در اسلام

بسم الله الرحمن الرحیم

تا به اینجا آیاتی از قرآن که در دو سوره ی نور و احزاب در مورد حجاب بیان شده بود رو بررسی کردیم. خلاصه ی مطالبی که از آیات در مورد حجاب برداشت شد در « بخش چهارم حجاب در قرآن » ذکر شد.

چند تا نکته در آیات قرآن در مورد حدود حجاب در اسلام ابهام داشت که باید با مراجعه به روایات اون ابهامات برطرف بشه:

–        منظور از « الا ماظهر منها ( مگر زینت های ظاهری ) » که پوشاندنشان واجب نیست چیست ؟

–        منظور از « زینت » که باید در مقابل نامحرم پوشانده شوند چیست ؟

منظور از « الا ما ظهر منها » چیست؟

« امام باقر علیه السلام در مورد آیه ی « زینت هایشان را آشکار نکنند مگر آن زینت هائی که ظاهر هستند » فرمود:

زینت های ظاهری که پوشاندنشان واجب نیست عبارت اند از : لباس ها ، سرمه ، انگشتر ، حنای کف دست و دست بند .

فِی قَوْلِهِ: وَ لا یُبْدِینَ‏ زِینَتَهُنَ‏ إِلَّا ما ظَهَرَ مِنْها فَهِیَ الثِّیَابُ وَ الْکُحْلُ وَ الْخَاتَمُ- وَ خِضَابُ الْکَفِّ وَ السِّوَارُ .»[۱]

موارد مذکور جزء زینت هائی بودند که در آن زمان عموم زن ها از آن استفاده و در معرض دید دیگران می گذاشتند.

« شخصی از امام صادق علیه السلام سؤال کرد زن در مقابل مرد نامحرم کدام اعضاء را اجازه دارد نپوشاند؟

امام پاسخ دادند:

صورت ، دو کف دست ( منظور مچ دست به پائین ) و مچ پا به پائین .

قُلْتُ لَهُ مَا یَحِلُّ لِلرَّجُلِ أَنْ یَرَى مِنَ الْمَرْأَهِ إِذَا لَمْ یَکُنْ مَحْرَماً قَالَ الْوَجْهُ وَ الْکَفَّانِ وَ الْقَدَمَانِ.»[۲]

البته این روایت در مورد حکم دیدن مرد هست نه حدود حجاب در اسلام. به عبارتی فرق هست بین حکم حجاب و حکم نگاه مرد که بعدها در موردش صحبت خواهیم کرد.

« از امام صادق علیه السلام در مورد زینت های ظاهری سؤال شد ایشان پاسخ دادند:

انگشتر و النگو.

سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى- وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَ‏ إِلَّا ما ظَهَرَ مِنْها قَالَ الْخَاتَمُ وَ الْمَسَکَهُ وَ هِیَ الْقُلْبُ‏ .»[۳]

طبق این روایت النگو ها نیز پوشاندنشان لازم نیست ، بنابر این تا بخشی از مچ دست یا مقداری بالاتر مشمول این حکم قرار می گیره.

« امام صادق علیه السلام در مورد زینت هائی که زن می تواند آشکار کند « الا ما ظهر منها » فرمودند:

زینت های ظاهر سرمه و انگشتر است.

فی قَوْلِ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى- إِلَّا ما ظَهَرَ مِنْها قَالَ الزِّینَهُ الظَّاهِرَهُ الْکُحْلُ وَ الْخَاتَمُ.»[۴]

منظور از « زینت » چیست ؟

« در حدیث صحیحی فضیل بن یسار از امام صادق علیه السلام سؤال کرد که آیا ساعد دست زن هم جزء زینتی است که خداوند دستور داده پوشانده شوند؟

امام علیه السلام پاسخ دادند:

بله ، پائین تر از خِمار ( روسری ، مقنعه ) و بالاتر از دست بند ها زینت هستند ( که باید پوشانده شوند).

عَنِ الْفُضَیْلِ بْنِ یَسَارٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الذِّرَاعَیْنِ مِنَ الْمَرْأَهِ أَ هُمَا مِنَ‏ الزِّینَهِ الَّتِی قَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى- وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَ‏ قَالَ نَعَمْ وَ مَا دُونَ الْخِمَارِ مِنَ الزِّینَهِ وَ مَا دُونَ السِّوَارَیْنِ‏ .[۵] »

این حدیث هم به روشنی حدود حجاب زن در اسلام و معنای زینت رو تبیین می کنه.
یک بخش دیگه هم در مورد حدود حجاب در اسلام با توجه به روایات داریم و بعد از اون می رسیم به سؤآلات و شبهات.

سایت « گروه سایبری ترویج عفاف و حجاب » هم به علاقمندان به کارهای فرهنگی توصیه میشه .

 


[۱]. تفسیر القمی ؛ ج‏۲ ؛ ۱۰۱٫

[۲]. الکافی (ط – الإسلامیه) ؛ ج‏۵ ؛ ص۵۲۱٫

[۳]. الکافی (ط – الإسلامیه) ؛ ج‏۵ ؛ ص۵۲۱٫

[۴]. الکافی (ط – الإسلامیه) ؛ ج‏۵ ؛ ص۵۲۱٫

[۵]. الکافی (ط – الإسلامیه) ؛ ج‏۵ ؛ ص۵۲۰٫

سید علی موسوی

در نقل مطالب دیگران امانت دار خوبی هستیم . ولی بیشتر سعیمون بر تولید مطالب جدیده که خدارو شکر تا حالا موفق هم بودیم. لطفا نقد کنید 🙂 یا علی

More Posts - Website

Follow Me:
TwitterFacebookGoogle Plus



برچسب: , , , ,
| ۳ دیدگاه
  1. محسن گفت:

    حدیث دومی که ازامام صادق گذاشتید یا
    جعل شده
    یا حکمش عوض شده
    و احتمال اصلی این هست که مربوط به حدود حجاب در نماز هست

    پا از اجزایی هست که طبق فتوای همه مراجع باید پوشیده باشه

    لطفا پاسخگو باشید که چرا نویسنده پست و البته من جاهای دیگه هم دیدم چنین بی دقتی بزرگی می کنید

    واقعا مفسده آوره , می تونید به صورت تخصصی تحقیق کنید

    البته پاسخگویی و اصلاح و پوزش یا اطلاع رسانی رو هم فراموش نکنید

    • سلام دوست عزیز
      ممنون بابت دقت شما
      اما باید خدمت شما عرض کنم که تمام روایاتی که در این سایت به آن ها استناد کرده ام بنا بر مبنائی که شخص حقیر در رجال دارم معتبر و قابل استناد هستند.
      و البته شما هم بر اساس سطح تخصصی که دارید آزاد هستید که بپذیرید یا به آن پاسخ علمی بدهید.
      صرف نسبت دادن جعل یا تغییر حکم چیزی رو اثبات نمی کنه عزیز من
      با تشکر

عقل
عرفانبازگشت به بالاي سايت             وحی پرينت صفحه




رضوا | اخبار | درباره رضوا | تماس با رضوا | رضوا در فيس بوك | رضوا در گوگل پلاس آخرين بروزرساني سايت   جمعه, ۱ خرداد ۱۳۹۴



Powered By Wordpress - Designer: RezaOnline.net
بهینه سازی سایت : سئو