رضوا

عرفان


رضوارضوا
وحیمدیریت
عقلدرباره ما
عشقتماس با ما


فلسفه



عرفان
سخن روز : 


موضوعات: روانشناسي, طـب و طبيـب
نوشته شده در شنبه, ۷ مرداد ۱۳۹۱ | نویسنده دکتر حسن اردشيري لاجيمي

روانشناسی جهالت

بسم الله الرحمن الرحیم

در حریم کوثر علوی(ع)[۹]

روانشناسی جهالت

اگر مقداری در اطراف خویش دقت کنیم، کشکولی از رفتارها و گفتارها را می بینید و می شنوید که پایه و اساس و شکل ترتیبی ندارد، مگر قلیلی!

یا در اوج تندروی است.

یا در نهایت کندروی و بی تفاوتی است.

یا حد اعتدالی در آنها مشاهده می کنید، هر چند اگر کم باشد!

هر کدام از آنها ادعای فهم و علم و ادب و …. داشته و خود را عین حق و حقیقت می دانند.

حتی در امکنۀ و ازمنۀ مختلف شکل متفاوتی و حتی متضادی را مشاهده می کنید. خلاصه آنکه در رفتارها اومانیسم متکاملی بوده و خود را ناخواسته محور حق می دانند.

در این حالت که زمینۀ بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و …. خواهد بود. چه باید کرد.چه معیاری می تواند، باعث سلامت نفس و دین باشد؟

با مقداری مطالعه در سیرۀ ائمۀ اطهار در خواهیم یافت که سیرۀ رفتاری و گفتاری آنها همواره بر پایه و اساس خاصی شکل می گرفته است. از این روی هیچ گاه از صراط مستقیم و اعتدال خارج نمی شدند. در واقع آنها معدل رفتارها به حساب می آیند. شاید شکل ها عوض می شدند. اما محویت رفتارها ثابت بوده است.

آنها با رفتار نشان داده اند که همواره تندروی ها و کندروی ها از جهل انسان ناشی می شده است.

البته تندروی ها با تصلب در دین داری و آرمانگرایی که از دین ناشی می گردد متفاوت است و آن را نباید با تندوری یکی دانست.

حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در این باره فرمودند: «لا تَرَی الجاهِلَ إلاَّ مُفرِطاً اَو مُفَرِّطاً»[۱]

یعنی؛ نادان را یا تندور یا کندرو می بینی.

نمونۀ بارز این جهالت ها خوارج هستند که در طول تاریخ به کل های مختلفی ظهور و بروز داشته و هنوز هم دارند!

اهل دقت باشی بسیار از این افراد را در اطراف خویش می بینی!  

 



۱-نهج البلاغه،حکمت۷۰



برچسب: ,
| بدون دیدگاه

عقل
عرفانبازگشت به بالاي سايت             وحی پرينت صفحه




رضوا | اخبار | درباره رضوا | تماس با رضوا | رضوا در فيس بوك | رضوا در گوگل پلاس آخرين بروزرساني سايت   جمعه, ۱ خرداد ۱۳۹۴



Powered By Wordpress - Designer: RezaOnline.net
بهینه سازی سایت : سئو