رضوا

عرفان


رضوارضوا
وحیمدیریت
عقلدرباره ما
عشقتماس با ما


فلسفه



عرفان
سخن روز : 


موضوعات: تــاريـخ اسـلام, تــاريخ
نوشته شده در یکشنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۱ | نویسنده سيد علي موسوي

ایمان حضرت ابوطالب و شفاعت کل عالم

بسم الله الرحمن الرحیم

ایمان حضرت ابوطالب علیه السلام و شفاعت کل عالم

روز ۲۶ رجب سالروز وفات اسوه ی مقاومت و صبر ، حضرت ابوطالب علیه السلام است.

دشمنان علی علیه السلام و کسانی چشم دیدن ایشان و پیروان ایشان رو نداشتند با هر بهانه ای که امکان داشت ، سعی کردند ساحت ایمانی این حضرات رو لکه دار کنند.

یکی از بهانه ها حضرت ابوطالب علیه السلام بود.

بسیار شایع کردند و الان هم می گویند که ابوطالب هیچ وقت به اسلام ایمان نیاورد و به مرگ جاهلی از دنیا رفت.

شیعه اما اعتقاد دیگری دارد:

حضرت ابوطالب نه تنها مؤمن از دنیا رفت ، که یکی از اوصیاء با واسطه ی حضرت ابراهیم علیه السلام بود.

چند روایت هم برای دوستان عزیز شیعه:

روایت اول:

« اصبغ بن نباته می گوید: از امیر المومنین علیه السلام شنیدم که فرمود: به خدا قسم پدرم ( ابوطالب ) و جدم و هاشم و عبد مناف هیچ وقت بتی را نپرستیدند.

مردم سوال کردند: پس چه چیزی را می پرستیدند؟

امام فرمود: رو به کعبه بر طبق شریعت ابراهیم علیه السلام نماز می خواندند و به دین ابراهیم معتقد بودند.»

« عَنِ الْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَهَ قَالَ سَمِعْتُ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ ص یَقُولُ‏ وَ اللَّهِ مَا عَبَدَ أَبِی‏ وَ لَا جَدِّی عَبْدُ الْمُطَّلِبِ وَ لَا هَاشِمٌ وَ لَا عَبْدُ مَنَافٍ‏ صَنَماً قَطُّ قِیلَ لَهُ فَمَا کَانُوا یَعْبُدُونَ قَالَ کَانُوا یُصَلُّونَ إِلَى الْبَیْتِ عَلَى دِینِ إِبْرَاهِیمَ ع مُتَمَسِّکِینَ بِهِ.»[۱]

روایت دوم:

امام سجاد از امام حسین از امام علی علیهم السلام نقل می کند:

روزی حضرت علی علیه السلام در مکانی نشسته بود و مردم دور ایشان حلقه زده بودند. مردی بلند شد و خطاب به حضرت گفت:

شما در این مکان و منزلت بلند مرتبه قرار گرفتی در حالی که پدر شما در آتش جهنم عذاب می شود.

امام علیه السلام فرمود:

ساکت باش !

خدا لالت کند !

قسم به خداوندی که محمد را به نبوت مبعوث کرد ،

اگر پدرم ابوطالب در روز جزاء تمام گنهکاران روی زمین را شفاعت کند ، خداوند شفاعتش را می پذیرد.

پدرم در آتش باشد و پسرش تقسیم کننده ی بهشت و جهنم؟؟؟!!!

قسم به خداوندی که محمد را به پیغمبری مبعوث کرد ، نور پدرم ابوطالب در روز قیامت بر تمام انوار خلائق سیطره و احاطه پیدا می کند جز نور ما پنج تن.

همه آگاه باشید و بدانید!!!

نور ابوطالب از نور ما اهل بیت است ، که خداوند دو هزار سال قبل از آدم آن را خلق کرده است.

« عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ عَنْ أَبِیهِ عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیٍّ ع‏ أَنَّهُ کَانَ جَالِساً فِی الرَّحْبَهِ وَ النَّاسُ حَوْلَهُ فَقَامَ إِلَیْهِ رَجُلٌ فَقَالَ لَهُ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ إِنَّکَ بِالْمَکَانِ الَّذِی أَنْزَلَکَ اللَّهُ وَ أَبُوکَ مُعَذَّبٌ فِی النَّارِ فَقَالَ لَهُ مَهْ فَضَّ اللَّهُ فَاکَ وَ الَّذِی بَعَثَ مُحَمَّداً بِالْحَقِّ نَبِیّاً لَوْ شَفَعَ أَبِی فِی کُلِّ مُذْنِبٍ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ لَشَفَّعَهُ اللَّهُ أَ أَبِی مُعَذَّبٌ فِی النَّارِ وَ ابْنُهُ‏ قَسِیمُ‏ الْجَنَّهِ وَ النَّارِ وَ الَّذِی بَعَثَ مُحَمَّداً بِالْحَقِّ إِنَّ نُورَ أَبِی طَالِبٍ یَوْمَ الْقِیَامَهِ لَیُطْفِئُ أَنْوَارَ الْخَلَائِقِ إِلَّا خَمْسَهَ أَنْوَارٍ نُورَ مُحَمَّدٍ وَ نُورَ فَاطِمَهَ وَ نُورَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ وَ نُورَ وُلْدِهِ مِنَ الْأَئِمَّهِ أَلَا إِنَّ نُورَهُ مِنْ نُورِنَا خَلَقَهُ اللَّهُ مِنْ قَبْلِ خَلْقِ آدَمَ بِأَلْفَیْ عَام‏.»[۲]

روایت سوم:

امام صادق علیه السلام به یونس ( یکی از اصحابش ) فرمود:

مردم در مورد ایمان ابوطالب چه می گویند؟

یونس گفت:

فدای شما شوم ، می گویند: ابوطالب در عمق جهنم و آتش عذاب می شود.

امام فرمود:

دروغ می گویند دشمنان خدا !

ابوطالب از همنشین های نبیین و صدیقین و شهداء و صالحین است.

« عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ‏ یَا یُونُسُ مَا یَقُولُ النَّاسُ فِی إِیمَانِ أَبِی طَالِبٍ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ یَقُولُونَ هُوَ فِی ضَحْضَاحٍ مِنْ نَارٍ یَغْلِی مِنْهَا أُمُّ رَأْسِهِ فَقَالَ کَذَبَ أَعْدَاءُ اللَّهِ إِنَّ أَبَا طَالِبٍ مِنْ رُفَقَاءِ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقِینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِینَ وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفِیقا.»[۳]

روایت چهارم:

ابان بن محمد می گوید:

نامه ای به امام رضا علیه السلام نوشتم و گفتم:

فدای شما شوم ، من در ایمان ابوطالب شک کردم.

امام رضا علیه السلام در جواب نامه ی من نوشتند:

بسم الله الرحمن الرحیم ، اما بعد : … تو اگر به ایمان ابوطالب اقرار نکنی جهنمی خواهی بود.

« أَبَانُ بْنُ مُحَمَّدٍ قَالَ‏ کَتَبْتُ إِلَى الْإِمَامِ الرِّضَا عَلِیِّ بْنِ مُوسَى جُعِلْتُ فِدَاکَ قَدْ شَکَکْتُ فِی إِیمَانِ أَبِی طَالِبٍ قَالَ فَکَتَبَ‏ : بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ أَمَّا بَعْدُ فَمَنْ‏ یَتَّبِعْ غَیْرَ سَبِیلِ الْمُؤْمِنِینَ نُوَلِّهِ ما تَوَلَّى‏ إِنَّکَ إِنْ لَمْ تُقِرَّ بِإِیمَانِ أَبِی طَالِبِ کَانَ مَصِیرُکَ إِلَى النَّار.»[۴]

همین جواب را امام به عبدالعظیم حسنی هم دادند.

علاوه بر این علامه ی مجلسی و دیگر بزرگان شیعه تصریح می کنند که تمام شیعیان از ابتداء به این مطلب اعتقاد داشتند. [۵]

ابن اثیر محدث بزرگ اهل سنت هم می گوید:

اهل بیت همگی معتقد بودند که ابوطالب مسلمان شده بود.

وأهل البیت یَزْعُمُون أن أبا طالب مات مسلما.[۶]



[۱]. کمال الدین و تمام النعمه ؛ ج‏۱ ؛ ص۱۷۴ .

[۲]. کنز الفوائد ؛ ج‏۱ ؛ ص۱۸۳

[۳]. همان.

[۴]. همان.

[۵]. بحار الأنوار (ط – بیروت) ؛ ج‏۳۵ ؛ ص۱۳۸

[۶]. جامع الاصول فی احادیث الرسول ، الرکن الثالث فی الخواتم ، الفن الثانی ، الباب الاول ، الفصل التاسع : فی اعمامه و عماته صلی الله علیه و سلم.

سید علی موسوی

در نقل مطالب دیگران امانت دار خوبی هستیم . ولی بیشتر سعیمون بر تولید مطالب جدیده که خدارو شکر تا حالا موفق هم بودیم. لطفا نقد کنید 🙂 یا علی

More Posts - Website

Follow Me:
TwitterFacebookGoogle Plus



برچسب: , ,
| بدون دیدگاه

عقل
عرفانبازگشت به بالاي سايت             وحی پرينت صفحه




رضوا | اخبار | درباره رضوا | تماس با رضوا | رضوا در فيس بوك | رضوا در گوگل پلاس آخرين بروزرساني سايت   جمعه, ۱ خرداد ۱۳۹۴



Powered By Wordpress - Designer: RezaOnline.net
بهینه سازی سایت : سئو