رضوا

عرفان


رضوارضوا
وحیمدیریت
عقلدرباره ما
عشقتماس با ما


فلسفه



عرفان
سخن روز : 


موضوعات: اهل سنت, عقـائد
نوشته شده در دوشنبه, ۱۵ خرداد ۱۳۹۱ | نویسنده سيد علي موسوي

علی علیه السلام در بیان صحیح بخاری و مسلم

بسم الله الرحمن الرحیم

حضرت علی علیه السلام در بیان صحیح بخاری و مسلم

دو نکته ی خیلی مهم هست که قرآن بیان کرده و باید بهش معتقد باشیم:

–        هر آنچه پیغمبر صلی الله علیه و آله می گوید ، وحی است .( نجم ۴ )

–        هر آنچه که پیغمبر صلی الله علیه و آله شما را به آن امر کرد انجام دهید و هر آنچه را که نهی کرد ، ترکش کنید. ( حشر ۷ )

جریان مباهله رو که شنیدید؟

قرار شد یهودی ها با تعدادی و پیغمبر هم با تعدادی بیایند برای انجام مباهله ( نفرین طرف مقابل ).

قاعدتا افرادی رو که میارن باید از پاک ترین ها باشند تا وقتی نفرین کردند ، اثر گذار باشه.

قرآن می فرماید:

« ای پیغمبر ! به یهودیان بگو : بیایید فرزندانمان و فرزندانتان و زنانمان و زنانتان و جانهایمان ( کسانی که مثل خودمان هستند ) و جان هایتان را بیاورید سپس مباهله کرده و لعنت خدا را نثار دروغگو کنیم.»

« قُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکاذِبینَ »[۱]

خب پیغمبر صلی الله علیه و آله چه کسانی رو برد؟

صحیح مسلم ، کتاب فضائل الصحابه ، باب من فضائل علی بن ابی طالب علیه السلام:

وقتی این آیه نازل شد ، پیغمبر ، حسن و حسین و فاطمه و علی را برد و فرمود:

خداوندا ، فقط این ها اهل من هستند.

۶۳۷۳ : … لَمَّا نَزَلَتْ هَذِهِ الآیَهُ ( فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ) دَعَا رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله علیه وسلم- عَلِیًّا وَفَاطِمَهَ وَحَسَنًا وَحُسَیْنًا فَقَالَ « اللَّهُمَّ هَؤُلاَءِ أَهْلِى ».

پس منظور از « انفسنا ( جان هایمان ) » علی علیه السلام بوده.

چند سؤال:

–        چرا پیغمبر صلی الله علیه و آله همسرانش را نبرد؟

–        چرا عمر و ابوبکر و … را نبرد؟

–        مگر عمر و ابوبکر و … به اندازه ی علی بن ابی طالب پاک نبودند؟

–        اگر نفرین عمر و ابوبکر اثر گذار بود ، چرا پیغمبر آن ها را نبرد؟

اشکال:

ممکنه کسی بگه ، پیغمبر فرمود: انفسنا یعنی خودمان را ، و انفس جمع نفس است و این به معنای مساوی بودن این دو نفس نیست.

جواب:

روایتی که بخاری در صحیح و مسلم در صحیحش نقل می کنند مفسر این آیه است:

صحیح بخاری ، کتاب فضائل الصحابه ، باب مناقب علی بن ابی طالب علیه السلام :

قَالَ النَّبِىُّ – صلى الله علیه وسلم – لِعَلِىٍّ « أَنْتَ مِنِّى وَأَنَا مِنْکَ »

پیغمبر به علی فرمود: تو از من و من از تو هستم.

این اتحاد وجودی قطعا به معنای اشتراک در خون و نسل و نژاد و قبیله نیست ، چون در مورد حضرت زهرا هم پیغمبر فرمود:

« فاطمه پاره ای از وجود من است ، پس هر کس او را غضبناک کند مرا غضبناک کرده است.»

صحیح مسلم ، کتاب فضائل الصحابه ، باب من فضائل علی بن ابی طالب علیه السلام:

قالَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله علیه وسلم- لِعَلِىٍّ « أَنْتَ مِنِّى بِمَنْزِلَهِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى إِلاَّ أَنَّهُ لاَ نَبِىَّ بَعْدِى ».

پیغمبر صلی الله علیه و آله به علی علیه السلام فرمود: جایگاه تو نسبت به من مانند جایگاه هارون نسبت به موسی بود ( تنها فرق این است که ) بعد از من نبیّ نیست.

نتیجـــه:

  1. وقتی علی علیه السلام از سنخ پیغمبر باشد ، پس ناگزیر چون پیغمبر معصوم است علی علیه السلام هم معصوم است.
  2. هارون جانشین و خلیفه ی بلافصل موسی بود و علی علیه السلام هم جانشین بلافصل پیغمبر است.
  3. علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام از تمام صحابه برتراند.
  4. اهل بیت پیغمبر همین چهار نفر اند.
جملات این مطلب خیلی مختصر و چکیده است ، لطفا خوب روش فکر کنید.
این فقط یک نمونه بود ، ان شاء الله سر فرصت مفصل تر بحث می کنم.

دوستان مخالف ، به جای فحش و ناسزا لطفا نقد علمی اگه دارید تو نظرات بنویسید.


[۱]. آل‏ عمران : ۶۱ .

سید علی موسوی

در نقل مطالب دیگران امانت دار خوبی هستیم . ولی بیشتر سعیمون بر تولید مطالب جدیده که خدارو شکر تا حالا موفق هم بودیم. لطفا نقد کنید 🙂 یا علی

More Posts - Website

Follow Me:
TwitterFacebookGoogle Plus



برچسب: , , ,
| ۵ دیدگاه
  1. محمد آسمونی گفت:

    در جای دیگری از همین کتاب صحیح مسلم که از ارزنده ترین کتب اهل سنته! خود مصنف می نویسه که از زید بن أرقم ـ صحابی رسول خدا که مورد وثوق اهل سنته ـ سئوال شد که آیا به زنان پیامبر اهل بیت پیامبر گفته میشه یا نه؟ زیدبن أرقم پاسخ داد: خیر! چرا که چه بسا زنی با مردی یک عمر زندگی می کند ولی در آخر عمر طلاق گرفته و به خانه پدرش می رود و جزو اهل بیت پدرش محسوب می شود نه شوهرش!
    صحیح مسلم. ج۷٫ ص ۱۲۳٫ رقم ۶۳۸۱٫ فضائل الصحابه. باب فضائل علی بن ابیطالب.

  2. عشق اهل بیت گفت:

    برو سوادتوزیادکن بیسواد بیعلم جرات داری به زنت بگو تو اهل بیتم نیستی جرات دوم نظرم رو بذار همه ببینن

    • دوست بزرگوار ، نقد و بررسی لازمه ی بحث علمیه.
      نمایش نظر شما جرأت نمی خواد ، گرچه نقدتون علمی نیست.
      مطلب من از کتب اهل سنته ، می تونید نقد مطلب رو بنویسید، من هم نظرتون رو نمایش می دم.
      فقط:
      – رعایت ادب
      – پرهیز از حاشیه رفتن
      – نقد با دلیل
      در پناه حق

  3. Saleh گفت:

    دوستان مخالف مگه میتونن نظری هم بدن؟
    اونم علمی؟!!
    اگه علم داشتن که …

  4. تايلندي گفت:

    بهتر از این نمیشه

عقل
عرفانبازگشت به بالاي سايت             وحی پرينت صفحه




رضوا | اخبار | درباره رضوا | تماس با رضوا | رضوا در فيس بوك | رضوا در گوگل پلاس آخرين بروزرساني سايت   جمعه, ۱ خرداد ۱۳۹۴



Powered By Wordpress - Designer: RezaOnline.net
بهینه سازی سایت : سئو