رضوا

عرفان


رضوارضوا
وحیمدیریت
عقلدرباره ما
عشقتماس با ما


فلسفه



عرفان
سخن روز : 


موضوعات: فلسفه, فلسفه اسلامي
نوشته شده در سه شنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ | نویسنده دکتر حسن اردشيري لاجيمي

فتوایی که رسوا بود…

بسم الله الرحمن الرحیم

فتوایی که رسوا بود…

وقتی که بخاطر نقدهای جاهلانۀ برخی بر فلسفه صدرایی، مقالۀ «… و ما ادراک ما ملاصدرا» را نوشته و در سایت رضوا و برخی از سایت ها چون الف منتشر گردید، دیدگاهایی را مشاهده نمودم که مایۀ افسوس حقیر گردید.

بزرگواری ادعا نمود که شاگردان مکتب عرفانی حکیم فرزانه و استاد علامه حسن زادۀ آملی با استفاده از حکمت صدرایی و درسهای استاد، فتوا بر تجویز بهشتی شدن شقی ترین اشقیا داده اند.

در همان ابتدا عرض شد که با سالها مطالعه در اندیشه های حکیم ملاصدرا(ره) و آشنایی با درسهای استاد این نتایج اجتهادات خود آقای صمدی بوده و ربطی به حکمت صدرایی ندارد.

در مورد سخنان آقای صمدی آملی، مسئول پاسخ گویی بنده نیستم.

اما در مورد ملاصدرا(ره) و استاد علامه حسن زادۀ آملی، باید عرض شود که طبق کلام خود آقای صمدی:

«…یک فرمایش هم آقا [ آقای حسن زاده] دارند که آن تشکیک در ماهیت هم راه دارد؛ آن هم خیلی رمز عجیبی است؛ تشکیک در ماهیت را آقا همانند تشکیک در وجود پذیرفته اند و می فرمایند: اعتقاد من این است! بله ما به خاطر همین یک جمله ایشان که می فرمایند: اعتقاد من این است که همانجور که وجود تشکیکی است، ماهیت هم تشکیکی است؛ مرحوم جناب صدرالمتالهین در اسفار تقریبا می خواهند تشکیک در ماهیت را بپذیرند، اما آقا اصلا می فرمایند: اعتقاد من این است! همین چیز عجیبی شده که به نظر من اگر- فکر می کنم- حضرت آقا تا به حال هیچ مطلب نویی نداشته بودند جز همین یک مطلب کافی است؛ این خیلی حرف است! خیلی حرف است! این همه عرفا در طول تاریخ آمده اند این مطلب را هنوز نتوانسته اند تثبیتش کنند که عین ثابت را می شود[تغییر دارد]؛ هیچکدام از این بزرگواران از این مرحله و از این گردنه در نرفته اند و آقا از این گردنه هم در رفت؛ خیلی حرف است در اینجا؛ حالا من دارم همینطور یک چیزی میگویم؛ هم شما  به عمق قضیه توجه ندارید، هم خود من آنطوری که باید باشد، به عمق قضیه اطلاع نداریم که این چه است؛ آن وقت اگر این قضیه باشد، اگر این یک قضیه که الآن فعلا اگرش را می گوییم، تا آدم برهانش را پیاده کند، بعد بگوییم: آقا! اگر دیگر نه؛ حتما هست؛»

این کل مطلبی بود که آقای صمدی از استاد علامه حسن زادۀ آملی و ملاصدرا(ره) در سخنرانی خود بیان کرد، ما بقی همه از اجتهادات خودشان است. و ربطی به دو عالم فرزانه مذکور ندارد.

سخن از تشکیک در وجود و زمینه سازی برای تشکیک در ماهیت بود که از ابداعات ملا صدرا(ره) و تبیین تشکیک در ماهیت از فرمایشات علامه حسن زادۀ آملی می باشد.

حال آقای صمدی از تشکیک در ماهیت چگونه به بهشت رفتن یزید و دیگرام رسید، بماند. امّا این کلمات حتی بوی بهشت را استشمام نمودن یزید و دیگران را نمی رساند.

در مورد اینکه آیا می شود عین ثابت را نیز تغییر دارد یا خیر، نیز!  جای حرف دارد، یعنی بر اساس فرمایشات خود حضرت علامه نمی توان این مطلب را به راحتی به ایشان نسبت دارد.؟

علاوه بر این که اصطلاحات هر فنی مخصوص به خود آن علم بوده است. در نتیجه نمی توان به راحتی گفت که ماهیت فلسفی همان اعیان ثابته است. تا نتیجه گرفت که تشکیک در ماهیت نتیجه می دهد که عین ثابته نیز تشکیک بردار شود و فلان نتیجه را گرفت!

بطور کلی آقای صمدی از این دست کلمات زیاد دارند که اختصاص به خودشان دارد و به راحتی نمی توان به حضرت علامه حسن زادۀ آملی نسبت دارد.

اما بهترین قسمت این مقاله نظر خود استاد علامه حسن زادۀ آملی در مورد این برداشت و فتوی غلط بوده است، که ایشان فرمودند: «شنیده ام برخی از کسانی که در درس و بحثهای حقیر حضور پیدا کرده‌اند، بر اثر عدم تلقی صحیح مطالب و خلط مباحث برداشت‌های ناصحیح خود را که مخالف با حقایق دین مبین اسلام و اقتضائات تولی و تبری است مِن جمله در تعریف بهشتیان به من نسبت داده‌‌اند، از این روی صریحا اعلام می‌کنم این گونه نسبت‌ها به حقیر ربطی نداشته و ندارد».

نکتۀ اول: استاد فرمودند که صاحب فتوی تلقی صحیحی از مطالب نداشته و با خلط مباحث برداشت های ناصحیح داشته اند.

نکتۀ دوم: این فتوی با حقایق دین مبین اسلام و اقتضائات تولی و تبری است من جمله در تعریف بهشتیان مخالف است.

نکتۀ سوم: فرمودند: صریحا اعلام می‌کنم این گونه نسبت‌ها به حقیر ربطی نداشته و ندارد.  

        حال برای استفادۀ بیشتر عین نظریۀ علامه را به همراه تصویر مرقومۀ گرامی آن عزیز ارائه می گردد:

نظریۀ علامه حسن زادۀ آملی دربارۀ بهشتیان

بسم الله الرحمن الرحیم

این متمسک به ذیل ولایت امام امیرالمومنین علی‌بن ابی‌طالب و حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا و اولاد طاهرینشان علیهم السلام با اعلام برائت و بیزاری از قاطبه دشمنان، معاندان و غاصبان حقوق حقه اهل بیت عصمت و طهارت صلوات الله علیهم اجمعین معروض می‌دارد:

شنیده ام برخی از کسانی که در درس و بحثهای حقیر حضور پیدا کرده‌اند، بر اثر عدم تلقی صحیح مطالب و خلط مباحث برداشت‌های ناصحیح خود را که مخالف با حقایق دین مبین اسلام و اقتضائات تولی و تبری است من جمله در تعریف بهشتیان به من نسبت داده‌‌اند، از این روی صریحا اعلام می‌کنم این گونه نسبت‌ها به حقیر ربطی نداشته و ندارد.

والسلام علیکم و رحمهالله و برکاته

حسن حسن زاده آملی، بیستم جمادی الثانی ۱۴۳۳ مطابق با ۲۲/۲/۱۳۹۱

 



برچسب: , ,
| ۳ دیدگاه
  1. ahj گفت:

    عرفان کاذب….

  2. احسان گفت:

    نمیدونم شاید من اشتباه کنم اما به نظر من تا وقتی ما اهل بیت رو داریم دیگه چه نیازی به عرفان دیگران داریم؟مگه غیراز اینه که پیروی از غیر معصوم کار اشتباهیه؟چرا برای سیروسلوک سراغ منبع اصلی نریم و از ائمه که استاد این مسیر هستند کمک نگیریم؟

    • احسان جان
      نمی دونم شاید اینم دست بعضی از دشمنان ما باشه که برای تخریب چهره ی بعضی علماء حقائق رو وارونه نشون میدن
      عرفانی که آیت الله جوادی آملی و علامه جسن زاده و سید علی آقا قاضی داشتند ، روش و سیره ای جدا از مکتب اهل بیت علیهم السلام نبوده.
      شما ببینید آیت الله بهجت که شاگرد سید علی آقا قاضی بود چه تعریفات عجیبی در مورد ایشون داشت.
      دست مخالفان ، در این تهمت ها هویداست!!!

عقل
عرفانبازگشت به بالاي سايت             وحی پرينت صفحه




رضوا | اخبار | درباره رضوا | تماس با رضوا | رضوا در فيس بوك | رضوا در گوگل پلاس آخرين بروزرساني سايت   جمعه, ۱ خرداد ۱۳۹۴



Powered By Wordpress - Designer: RezaOnline.net
بهینه سازی سایت : سئو