رضوا

عرفان


رضوارضوا
وحیمدیریت
عقلدرباره ما
عشقتماس با ما


فلسفه



عرفان
سخن روز : 


موضوعات: عقـائد, كلام نقلي
نوشته شده در پنج شنبه, ۱۰ فروردین ۱۳۹۱ | نویسنده سيد علي موسوي

امام صادق علیه السلام و برهان نظم

بسم الله الرحمن الرحیم

برهان نظم در روایات ( بخش چهارم )

امام صادق علیه السلام و برهان نظم

تقریر برهان نظم ، و توضیح و تبیینش رو قبلا نوشتم.

اگه دنبال کرده باشید چند تا روایت از اهل بیت علیهم السلام هم در این باره آوردیم

توحید مفضل رو که قضیه اش رو شنیدید؟

حدیث مفصلی است که امام صادق علیه السلام به یکی از شاگردانش آموزش داد تا بتواند در مقابل مادی گرایان پاسخ گو باشد.

متن زیر بخشی از حدیث توحید مفضل هست:

« ای مفضل !

در تمام اجزاء بدن خوب فکر کن که چگونه با تدبیر خاصی کنار هم قرار گرفته اند.

دست ها ابزار کار،

پاها وسیله ی راه رفتن،

چشم ها برای شناسایی راه و گم نشدن،

دهان برای تغذیه،

معده برای هضم غذا،

کبد برای پاک سازی و تصفیه،

مجاری خروجی بدن برای خارج کردن مواد زائد بدن،

معده و روده ها برای نگهداری مواد،

آلت تناسلی برای بقاء نسل،

و همین طور اگر در تمام اعضاء بدن فکر و تأمل کنی در میابی که همه شان از روی حکمت خلق و قرار داده شده است.

مفضل می گوید:

به امام گفتم: بعضی ها معتقد به این هستند که تمام این نظم ها از خود طبیعت به وجود آمده است.

امام جواب دادند:

از آن ها در مورد « طبیعت » بپرس.

آیا معتقد اند که این « طبیعت » علم و قدرت برای خلق کردن دارد یا نه؟

اگر بگویند علم و قدرت دارد ، در حقیقت همان خدا را اثبات کرده اند و ( فقط نزاع لفظی می شود )

اگر بگویند علم و قدرت ندارد، باز هم دانسته می شود که این عالم منظم و دارای حکمت، ناظمی عالم و قادر دارد. و آنچه که آن را « طبیعت » می نامند همان خلقت خداوند است.

« فَکِّرْ یَا مُفَضَّلُ‏ فِی أَعْضَاءِ الْبَدَنِ أَجْمَعَ وَ تَدْبِیرِ کُلٍّ مِنْهَا لِلْإِرْب‏ فَالْیَدَانِ لِلْعِلَاجِ وَ الرِّجْلَانِ لِلسَّعْیِ وَ الْعَیْنَانِ لِلِاهْتِدَاءِ وَ الْفَمُ لِلِاغْتِذَاءِ وَ الْمَعِدَهُ لِلْهَضْمِ وَ الْکَبِدُ لِلتَّخْلِیصِ وَ الْمَنَافِذُ  لِتَنْفِیذِ الْفُضُولِ وَ الْأَوْعِیَهُ لِحَمْلِهَا وَ الْفَرْجُ لِإِقَامَهِ النَّسْلِ وَ کَذَلِکَ جَمِیعُ الْأَعْضَاءِ إِذَا مَا تَأَمَّلْتَهَا وَ أَعْمَلْتَ فِکْرَکَ فِیهَا وَ نَظَرَکَ وَجَدْتَ کُلَّ شَیْ‏ءٍ مِنْهَا قَدْ قُدِّرَ لِشَیْ‏ءٍ عَلَى صَوَابٍ وَ حِکْمَه.

قَالَ الْمُفَضَّلُ فَقُلْتُ یَا مَوْلَایَ إِنَّ قَوْماً یَزْعُمُونَ أَنَّ هَذَا مِنْ فِعْلِ الطَّبِیعَهِ فَقَالَ ع سَلْهُمْ عَنْ هَذِهِ الطَّبِیعَهِ أَ هِیَ شَیْ‏ءٌ لَهُ عِلْمٌ وَ قُدْرَهٌ عَلَى مِثْلِ هَذِهِ الْأَفْعَالِ أَمْ لَیْسَتْ کَذَلِکَ فَإِنْ أَوْجَبُوا لَهَا الْعِلْمَ وَ الْقُدْرَهَ فَمَا یَمْنَعُهُمْ مِنْ إِثْبَاتِ الْخَالِقِ فَإِنَّ هَذِهِ صَنْعَتُهُ وَ إِنْ زَعَمُوا أَنَّهَا تَفْعَلُ هَذِهِ الْأَفْعَالَ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَ لَا عَمْدٍ وَ کَانَ فِی أَفْعَالِهَا مَا قَدْ تَرَاهُ مِنَ الصَّوَابِ وَ الْحِکْمَهِ عُلِمَ أَنَّ هَذَا الْفِعْلَ لِلْخَالِقِ الْحَکِیمِ فَإِنَّ الَّذِی سَمَّوْهُ طَبِیعَهً هُوَ سُنَّتُهُ فِی خَلْقِهِ الْجَارِیَهُ عَلَى مَا أَجْرَاهَا عَلَیْه‏.»[۱]



[۱]. توحید المفضل ؛ ؛ ص۵۴٫

سید علی موسوی

در نقل مطالب دیگران امانت دار خوبی هستیم . ولی بیشتر سعیمون بر تولید مطالب جدیده که خدارو شکر تا حالا موفق هم بودیم. لطفا نقد کنید 🙂 یا علی

More Posts - Website

Follow Me:
TwitterFacebookGoogle Plus



برچسب: , , , , ,
| بدون دیدگاه

عقل
عرفانبازگشت به بالاي سايت             وحی پرينت صفحه




رضوا | اخبار | درباره رضوا | تماس با رضوا | رضوا در فيس بوك | رضوا در گوگل پلاس آخرين بروزرساني سايت   جمعه, ۱ خرداد ۱۳۹۴



Powered By Wordpress - Designer: RezaOnline.net
بهینه سازی سایت : سئو