رضوا

عرفان


رضوارضوا
وحیمدیریت
عقلدرباره ما
عشقتماس با ما


فلسفه



عرفان
سخن روز : 


موضوعات: عـرفـان و اخـلاق, عرفان نظري
نوشته شده در یکشنبه, ۱۴ اسفند ۱۳۹۰ | نویسنده دکتر حسن اردشيري لاجيمي

روانشناسی عرفانی -طریقّۀ احراقیه

بسم الله الرحمن الرحیم

روانشناسی عرفانی[۳]


«طریقۀ اِحراقیّه»

تمام تلاش های علمای عرفان و اخلاق و بطور کلی رسالت عرفان در درمان بیماری های نفسانی و تعالی و تکامل آن تعریف می شود. از این روی روشهای مختلفی در این راستا توسط طبیبان روحانی ارائه گردیده است.

عارف بی بدیل، آیت الله العظمی قاضی طباطبایی(ره) برای درمان بیماری نفسانی دندان طمع، روشی به نام «احراق» را پیش گرفته، به دیگران نیز سفارش می فرمودند.

علامه طباطبایی(ره) پس از بیان این مسأله می فرمایند:

«روزی با استاد خود مرحوم حاج میرزا علی آقای قاضی(ره) این راز را در میان نهادم و استفسار و التماس چاره ایی نمودم.

فرمود: به وسیلۀ اتخاذ احراق می توان این مسأله را حل نموده و این معضل را گشود و آن بدین طریق است که باید سالک به حقیقت ادراک کند که خداوند متعال وجود او را وجودی طمّاع قرار داده و هر چه بخواهد قطع طمع کند. چون سرنوشت او با طمع است لذا منتج به نتیجه ای نخواهد شد و قطع طمع از او، ناچار مستلزم طمع دیگری است و به داعیۀ طمعی بالاتر و عالی تر از آن مرحلۀ دانی قطع طمع نموده است.

بنابراین چون عاجز شد از قطع طمع و خود را زبون یافت. طبعاً اگر خود را به خدا سپرده و از نیت قطع طمع دست بر می دارد. این عجر و بیچارگی ریشۀ طمع را از نهاد او سوزانیده و او را پاک و پاکیزه می گرداند…

و علت اینکه این طریقه را «احراق» نامند، برای آن است که یک باره خرمن هستی ها و نیت ها و قصه ها و مشکلات را می سوزاند و از ریشه و بُن قطع می کند و اثری از آن در وجود سالک باقی نمی گذارد.

طریقۀ احراقیّه در قرآن

در قرآن کریم در مواردی که از طریقۀ احراقیّه استفاده شده است.

یکی؛ از مواردی که در قرآن مجید از آن استفاده شده است، عبارت است از کلمۀ استرجاع «اِنّا لله وَ اِنّا اِلیهِ راجِعون»[۱]  همانا ما ملک خدا هستیم و همه به سوی او باز می گردیم…

اگر انسان متذکر شود که خود او و هر چه از تعلقات و مایملک اوست ، ملک طِلق خداست، یک روز به او داده و یک روز می گیرد و کسی را در آن حقّ دخالتی نیست.

وقتی که انسان به خوبی ادراک کرد که از اول مالک نبوده و عنوان ملکیّت برای او مجازی بوده و بدین جهت خود را مالک تخیّل می نموده است، البته در صورت فقدان متأثر نخواهد شد و توجه به این نکته ناگهان راه را او هموار خواهد نمود.[۲]


۱-سوره بقره، آیه ۱۵۶

۲-یادنامۀ استاد شهید مرتضی مطهری،ج۱،ص۲۳۹



برچسب: , , ,
| بدون دیدگاه

عقل
عرفانبازگشت به بالاي سايت             وحی پرينت صفحه




رضوا | اخبار | درباره رضوا | تماس با رضوا | رضوا در فيس بوك | رضوا در گوگل پلاس آخرين بروزرساني سايت   جمعه, ۱ خرداد ۱۳۹۴



Powered By Wordpress - Designer: RezaOnline.net
بهینه سازی سایت : سئو