رضوا

عرفان


رضوارضوا
وحیمدیریت
عقلدرباره ما
عشقتماس با ما


فلسفه



عرفان
سخن روز : 


موضوعات: عقـائد, مهـدويـت
نوشته شده در سه شنبه, ۴ بهمن ۱۳۹۰ | نویسنده حسن اردشیری لاجیمی

امام مهدی شناسی(عج)

 بسم الله الرحمن الرحیم

در حریم أمن رضوی(ع)

images6 2 امام مهدی شناسی(عج)

درس دوم: امام مهدی شناسی(عج)

امام شناسی از موضوعاتی است که امام رضا(ع) در مورد آن تلاش های فراوانی نموده است. بر همین اساس در رابطه با معرفی امام زمان(عج) نیز روایاتی شریف از آن امام همام به یادگار مانده است، که سعی می نمائیم در این درس، برخی از آن کلمات نورانی را که همچون دانه های تسبیح در کنار هم قرار می گیرند تا فرصتی را برای ذکر یا مهدی(عج) برایمان ایجاد نمایند.

مهدی(عج) منتظر کیست؟

در معرفی آن حضرت(عج)، امام رضا در روایاتی فرمودند:

«یَبعثُ اللهُ عزّ و جلّ لهذا الامرِ رجلاً خَفیَّ المولَدِ و المنشَأ، غیرَ خفیّ فی نَسبِهِ وَ نَفسهِ»[۱]

یعنی، خداوند برای این امر مردی را بر می انگیزد که ولادتش بر مردمان پوشیده است، ولی نسب و شخصیت او بر کسی پوشیده نیست.

و یا آن حضرت در جایی دیگر فرمودند:

«چهارمین فرزند من، پسر بانوی کنیزان است، که خداوند به وسیلۀ او روی زمین را از هر گونه ظلم و ستم پاک و پاکیزه گرداند. در مورد ولادت او دچار شک و تردید می شوند. او پیش از ظهور، از دیده ها غائب می شود، و به هنگام ظهورش، جهان با نور پروردگارش می درخشد. او میزان را به عدل در میان مردم قرار دهد. دیگر کسی در حق کسی ستم نمی کند. او کسی است که زمین برای او «طیّ» می شود. و سایه اش بر زمین نیفتد.»[۲]

 سیمای حضرت مهدی(عج)

امام رضا(ع) در ترسیم سیمای آن حضرت(عج) بیان می دارند که:

«هو شبیهی و شبیهُ موسی بنِ عِمران(ع) عَلیهِ جلابیبُ النُّور تتوقَّدُ بشعاعِ القدس. موصوف باعتدالِ الخلقِ و نضارةِ الّلونِ یشبهُ رسول اللهِ فی الخُلُقِ»[۳]

یعنی، سیمای او شبیه من و شبیه موسی بن عمران است، هاله ای از نور او را احاطه کرده، و نور الهی از چهره اش ساطع است. با خلقت معتدل و درخشش چهره شناخته می شود. اخلاق حمیدۀ او چون جدّش رسول خدا(ص) است.

داستان تولد

امام رضا(ع) تقریبا نیم قرن قبل از تولد امام عصر(عج) داستان تولد آن حضرت را شرح می دهند که با نقل حضرت حکیمه خاتون مطابقت دارد، که به قرار زیر است:

«از بطن مادر، روی زانوهایش به زمین می آید، با انگشت سبّابه به سوی آسمان اشاره کرده، عطسه می کند و می فرماید: «الحمدُ للهِ ربِّ العالمین». او بندۀ ذاکر خداست که از پرستش حقّ کبر نمی ورزد و استنکاف نمی کند. ستمگران خیال می کنند که حجّت خدا سست و ناتوان است. اگر به ما اجازۀ سخن گفتن داده شود، هرگونه شکّ و تردید از بین می رود.»[۴]

غیبت

دربارۀ غیبت امام زمان(عج)، آن امام همام(ع) بیان می دارند که:

«ذاک الرّابعُ من وُلدی، یُغیِّبُهُ الله فی ستره ماشاء الله»[۵]

چهارمین فرزند من، خدایش او را در پشت پردۀ غیبت پنهان می سازد تا وقتی که خود می خواهد.

و یا فرمودند: «گوئی شیعیان را با چشم خود می بینم هنگامی سوّمین فرزندم – امام حسن عسکری(ع) – را از دست می دهند، به دنبال پناهگاهی می گردند و پیدا نمی کنند. زیرا امامشان از آنها غایب می شود تا بیعتی به گردن او نباشد و روزی با شمشیر قیام کند.»[۶]

دوران غیبت، دوران حیرت

دوران غیبت بواسطۀ حواشی فراوانش دوران حیرانی و گمراهی و … نامیده شده است، که باید به همان ذوات مقدسه علیهم السلام متوسل شد تا از این حیرانی به سرمنزل مقصود رسید. امام رضا(ع) در رابطه با این حیرانی می فرمایند:

«لا بدّ للنّاسِ من فتنةٍ صمّاءٍ صیلم، یسقط فیها کُلُّ بطانةٍ و ولیجةٍ، و ذلک عند فقدان الرابع من ولدی».[۷]

برای مردمان فتنه ای کوبنده و آشوبی کمرشکن است که پرده ها برداشته می شود، دوستی ها و خویشاوندی ها از بین می رود. و آن هنگامی است که چهارمین فرزند من از دیده ها ناپدید شود.

انتظار فرج

امام(ع) در باب جایگاه انتظار می فرمایند:

«وه چه نیکوست صبر و انتظار فرج، مگر نشنیده اید گفتار خدا را که فرموده است: «منتظر باشید که من نیز همراه شما از منتظرانم»[۸]

پس صبر و شکیبایی را پیشۀ خود سازید که فرج بعد از یأس و نومیدی خواهد آمد. اقوامی که پیش از شما بودند، از شما شکیباتر بودند.»[۹]

و یا فرمودند:

«به خدا قسم، آنچه انتظار می کشید و گردنهایتان را به سوی آن دراز می کنید واقع نمی شود، مگر بعد از آنکه امتحان شوید و از شما چیزی جز اندک اندک باقی نماند؛[۱۰]

(( آیا پنداشته اید که شما را – بدون امتحان – ترک می کنند در حالی که هنوز خدا ندانسته – یا اعلام نکرده، اثبات ننموده – که چه کسی از شما مجاهده می کند)).»[۱۱]

یاران امام زمان(عج)

خوشا به حال یاران آن حضرت(عج) که امام رضا(ع) دربارۀ آنها می فرمایند:

«به خدا سوگند، اگر قائم ما قیام کند، خداوند شیعیانش را از همۀ شهرهای جهان به سوی او گرد می آورد.»[۱۲]

دوران ظهور

در انتهای این مقاله بشارتی از امام رضا(ع) دربارۀ دوران ظهور باهر النور آن امام(عج) بیان می داریم:

«هو صاحب الغیبة، فإذا خرج اشرقتِ الارضُ بنور ربِّها مثله کمثل السّاعةِ لا تاتیکم إلاّ بغتةً»[۱۳]

یعنی، او صاحب غیبت است، چون ظاهر شود زمین با نور پروردگارش روشن می گردد. مَثَل او چون مَثل قیامت است، جز به صورت ناگهانی نخواهد بود.

و یا فرمودند:

«خداوند به دست او زمین را از لوث کافران و منکران پاک می کند. زمین زیر پایش می پیچد و هر کار سخت و دشواری برای او آسان می شود.»[۱۴]

خداوند انشاءالله ما را از منتظران حقیقی آن حضرت(عج) قرار دهد.(آمین)


۱-آیت الله العظمی صافی،منتخب الاثر، ص۲۸۸

۲-آیت الله العطمی صدر، المهدی(عج)، ص ۹۸

۳-صافی، منتخب الاثر، ص۴۲۲

۴-غیبت طوسی،ص ۱۴۷

۵-علامه مجلسی، بحارالانوار،ج۵۱،ص۱۰۹

۶-الزام الناصب، ص۸۲

۷-صافی،منتخب الاثر، ص۴۲۱

۸-سوره هود، آیه۹۳ و سوره یونس، آیه ۲۰ و ۱۰۲

۹-غیبت نعمانی،ص۱۸۰

۱۰-کلینی،اصول کافی،ج۱،ص۳۷۰

۱۱-سوره توبه، آیه ۱۶

۱۲-علامه مجلسی،بحارالانوار،ج۵۲،ص۲۹۱

۱۳-صافی،منتخب الاثر،ص۱۴۹

۱۴-الزام الناصب،ص۶۸



برچسب: , , ,
| بدون دیدگاه

عقل
عرفانبازگشت به بالاي سايت             وحی پرينت صفحه




رضوا | اخبار | درباره رضوا | تماس با رضوا | رضوا در فيس بوك | رضوا در گوگل پلاس آخرين بروزرساني سايت   دوشنبه, ۷ بهمن ۱۳۹۲



Powered By Wordpress - Designer: RezaOnline.net
بهینه سازی سایت : سئو