رضوا

عرفان


رضوارضوا
وحیمدیریت
عقلدرباره ما
عشقتماس با ما


فلسفه



عرفان
سخن روز : 

    خبـرنـامـه

با ثبت ايميل مطالب رضوا را دنبال كنيد:


(( تاييد لينك در ايميل فراموش نشه ))

موضوعات: عرفان عملي, عـرفـان و اخـلاق
نوشته شده در یکشنبه, ۲ بهمن ۱۳۹۰ | نویسنده حسن اردشیری لاجیمی

آثار ذکر «لااله الا الله»

بسم الله الرحمن الرحیم

عرفان مصطفوی(ص)

1 payambar 8 300x187 آثار ذکر «لااله الا الله»

حقیقت لا اله الا الله چیست؟

درس چهارم: آثار ذکر «لااله الا الله»

نقش ذکر و اوراد در تعالی و سلوک الی الله بر کسی پوشیده نیست، ولی با توجه به عدم فرصت ذکر اهمیت آن، در این مقال فقط به آثر یکی از اذکار مهم می پردازیم.

از اذکاری که آثار مهمی برای سالکین دارا بوده و جزو اذکار عمومی و گرامی است که انسان در هر مرتبه و مقامی از قرائت مداوم آن می تواند توشه ایی گران بردارد، در نتیجه در این درس با استفاده از روایتی از رسول گرامی اسلام(ص) مقداری از آثار این ذکر نورانی را بیان می کنیم؛

قال الله تعالی: فَاعلم أنهُ لا اله الا هُو، و قالَ جَلّ ذِکرهُ: شَهدَاللهُ اَنَّهُ لا الهَ الاّ هُو وَ الملائکَةُ وَ اُولُو العلم. و قالَ رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: مَن قال: لا الهَ الاّ اللهُ مُخلصاً دَخَلَ الجَنّةَ، قیل: یا رسول اللهِ وَ ما اِخلاصُها؟ قال: اَن تَحجَرهُ عَنِ المحارمِ.[۱]

یعنی؛ هر که کلمۀ طیّبۀ ؛ لا اله الاّ الله که کلید در نجات و وسیلۀ وصول به درجات اشارت بدوست که: مِفتاحُ الجَنّة لا اله الاّ اللهُ. و ثمن نعیم مقیم و وسیلۀ فوز عظیم عبارت ازو که: ثمن الجنّةِ لا اله الا اللهُ؛ با اخلاص بگوید به بهشت در آید. و چون این شرط مقیّد شد به قید اخلاص.

صحابه گفتند: یا رسول الله اخلاصِ این کلمه کدام است؟ تا ما در گفتنِ آن طریقِ اخلاص مرعی داریم و وظیفۀ آن معنی به تقدیم رسانیم؟!

حضرت(ص) فرمودند: اخلاصِ این کلمه آن است که قائلش را از محارم منع کند و به طاعتش نزدیک گرداند و از معاصی دور دارد، تا او را قربی به بارگاهِ احدیت پدید آید، و به دارالملک توحید واصل گرداند.

خود آن حضرت(ص) در روایتی دیگر فرمودند: شجرۀ طیبۀ ایمان که اصلها ثابت و فرعها فی السّماء، صفت آن است، هفتاد و اندی شعبه دارد، پس فاضل ترین شعبۀ آن گفتنِ «لا اله الا الله» است که او نیز فاضل ترین ذکرها است.

کما قال النبی صلی الله علیه و آله: افضل الذکر لا اله الا الله»[۲]

خداوند ما را توفیق قرائت این ذکر گرامی و نورانی را عطا فرماید. (آمین)


-کمال الدین حسین کاشفی بیهقی سبزواری،الرسالة العیله، تصحیح محدث ارموی، ص۳و۴[۱]

-همان،ص۱۳[۲]



برچسب: , , ,
| بدون دیدگاه

عقل
عرفانبازگشت به بالاي سايت             وحی پرينت صفحه




رضوا | اخبار | درباره رضوا | تماس با رضوا | رضوا در فيس بوك | رضوا در گوگل پلاس آخرين بروزرساني سايت   دوشنبه, ۷ بهمن ۱۳۹۲



Powered By Wordpress - Designer: RezaOnline.net
بهینه سازی سایت : سئو