رضوا

عرفان


رضوارضوا
وحیمدیریت
عقلدرباره ما
عشقتماس با ما


فلسفه



عرفان
سخن روز : 


موضوعات: فلسفه, معرفت شناسي
نوشته شده در جمعه, ۳۰ دی ۱۳۹۰ | نویسنده سيد علي موسوي

تعریف تـصـــور

بسم الله الرحمن الرحیم

تـعـــریـف تــصــــور

تـصــور :

« تصور » در لغت به معنای انگاشتن، چیزی را در ذهن آوردن است.

و در اصطلاح:

در اصطلاح عرفاء و حکماء: تصور حصول صورت شیء در ذهن و در اصطلاح اهل منطق: درک ماهیت بدون حکم است.

-        « التصور، عند علماء النفس، هو حصول صوره الشی‏ء فی العقل، و عند المناطقه، هو ادراک الماهیه من غیر أن یحکم علیها بنفی أو اثبات‏ »[۱]

در مطالب قبل هم گفته شد که تصور دو معنی دارد:

گاهی به معنای عام استعمال می شود که در آن صورت مترادف « علم حصولی » است.

و گاهی به معنای خاص استعمال می شود که در آن صورت زیر مجموعه ی علم حصولی و مقابل « تصدیق » است.

به عبارتی تصور به معنای عام را « تصور قِسمی » و تصور به معنای خاص را « تصور مَقسَمی » می نامند.

تصور به معنای عام که همان علم حصولی است در مطالب قبل توضیح داده شد.

اما تصور به معنای خاص همان است که ذکر کردیم: « ادراک ماهیت بدون حکم » است.

با توجه به معنای تصور بالمعنی الاخص نکته ی مهمی را به دست می آوریم و آن این است که:

با توجه به ویژگی خاص علم حصولی ، تصور در حوزه ی ماهیات است نه وجود. و تصور را به علم و ادراک ماهیات بدون حکم می گویند.

مطالب معرفت شناختی همگی با استفاده از دروس استاد محترم حاج آقا پناهی آزاد و کتاب ایشان: « نظام معرفت شناسی صدرایی » نگارش یافته است.


[۱]. المعجم الفلسفى    ج‏۱    ۲۸۱ .

سید علی موسوی

در نقل مطالب دیگران امانت دار خوبی هستیم . ولی بیشتر سعیمون بر تولید مطالب جدیده که خدارو شکر تا حالا موفق هم بودیم. لطفا نقد کنید :) یا علی

More Posts - Website

Follow Me:
TwitterFacebookGoogle Plus



برچسب: , , ,
| بدون دیدگاه

عقل
عرفانبازگشت به بالاي سايت             وحی پرينت صفحه




رضوا | اخبار | درباره رضوا | تماس با رضوا | رضوا در فيس بوك | رضوا در گوگل پلاس آخرين بروزرساني سايت   جمعه, ۱ خرداد ۱۳۹۴



Powered By Wordpress - Designer: RezaOnline.net
بهینه سازی سایت : سئو