رضوا

عرفان


رضوارضوا
وحیمدیریت
عقلدرباره ما
عشقتماس با ما


فلسفه



عرفان
سخن روز : 


موضوعات: فلسفه, معرفت شناسي
نوشته شده در شنبه, ۲۴ دی ۱۳۹۰ | نویسنده سيد علي موسوي

بازگشت علم حصولی به علم حضوری

بسم الله الرحمن الرحیم

بازگشت علم حصولی به حضوری

بازگشت علم حصولی به حضوری به دو نحو قابل تصور است:

اول:

علم و صورت ذهنی ای که در ذهن توسط ابزار علم حصولی ایجاد می شوند، دو جنبه و دو لحاظ و دو حیثیت دارند.

حیثیت اول: حیثیت حکایتگری از خارج است.

حیثیت دوم: حیثیت حضور برای نفس است.

مثلا: تصویر آتش وقتی در ذهن انسان ایجاد می شود از یک لحاظ جنبه ی حکایتگری از آتش خارجی را دارد و از لحاظی دیگر جنبه ی حضور برای نفس را دارد و این حضور برای نفس همان علم حضوری است.

اشکال:

اشکال عمده ای که به این قسم وارد می شود این است که ب توجه به ویژگی های علم حصولی که قبلا ذکر شد ، لازمه ی این نظر اجتماع نقیضین است.

زیرا لازمه اش این است که یک شیء هم قابل انتقال به غیر باشد و هم نباشد. هم قابل انقسام به تصور و تصدیق باشد و هم نباشد. هم مطابقت و عدم آن در صدق و کذبش شرط باشد و هم نباشد.

جواب:

این اشکال قابل دفع است به این صورت که در تناقض باید هشت وحدت باشد، اما در مورد بالا حیثیات با هم متحد نیستند لذا اجتماع نقیضین لازم نمی آید.

دوم:

به وجود آمدن تمام علوم حصولی وابسته هستند به یک علم حضوری و آن علم به « من » است.

اگر هر انسانی روشن ترین مصداق علم حضوری یعنی علم به « من » و علم به اینکه « من » هستم را نداشته باشد دیگر هیچ علم حصولی ای برای او محقق نمی شود.

چرا که آدمی ابتداء باید به خودش علم داشته باشد تا بتواند در مرحله ی بعد به صورت های حاصله در ذهنش هم علم پیدا کند.

سید علی موسوی

در نقل مطالب دیگران امانت دار خوبی هستیم . ولی بیشتر سعیمون بر تولید مطالب جدیده که خدارو شکر تا حالا موفق هم بودیم. لطفا نقد کنید 🙂 یا علی

More Posts - Website

Follow Me:
TwitterFacebookGoogle Plus



برچسب: , , ,
| بدون دیدگاه

عقل
عرفانبازگشت به بالاي سايت             وحی پرينت صفحه




رضوا | اخبار | درباره رضوا | تماس با رضوا | رضوا در فيس بوك | رضوا در گوگل پلاس آخرين بروزرساني سايت   جمعه, ۱ خرداد ۱۳۹۴



Powered By Wordpress - Designer: RezaOnline.net
بهینه سازی سایت : سئو