رضوا

عرفان


رضوارضوا
وحیمدیریت
عقلدرباره ما
عشقتماس با ما


فلسفه



عرفان
سخن روز : 


موضوعات: فلسفه, معرفت شناسي
نوشته شده در چهارشنبه, ۷ دی ۱۳۹۰ | نویسنده سيد علي موسوي

معرفت معقـول و محسوس

بسم الله الرحمن الرحیم

معرفت معقول و محسوس

صدر المتاهلین علم را بر اساس عوالم سه گانه تقسیم کرده و هر علمی که به عالم ماده و محسوسات نزدیک تر باشد نازل ترین مرتبه را داراست و هر علمی که به عالم عقل و مجردات نزدیک تر باشد برترین معلومات است.

ایشان در توضیح این مطلب می فرماید:

–        «‌ آنچه که حق و مطابق با تحقیق است این است که مدار علم و جهل و همچنین نور و ظلمت  و ظهور و خفاء و حضور و غیبت به شدت و ضعف وجود آن مرتبط است. پس وجود هر چه تحقق و تحصلش قوی تر و فعلیتش شدید تر و هویتش تام تر باشد، کشف آن قوی تر و ظهورش شدید تر و شمولش کامل تر می شود. و هر چه از این جهات ضعیف تر باشد خفاء و ظلمت و حصول و ظهورش شدیدتر می شود.

–        « فالحق الحری بالتصدیق و التحقیق هو أن مدار العلم و الجهل و کذا النور و الظلمه و الظهور و الخفاء و الحضور و الغیبه على تأکد الوجود و ضعفه- فالوجود کلما کان أقوى تحصلا و أشد فعلیه و أتم هویه کان أقوى انکشافا و أشد ظهورا و أکثر حیطه و جمعا للأشیاء و کلما کان أضعف و أنقص کان أکثر خفاء و ظلمه و أقل حصولا و أنقص ظهورا.»[۱]

با توجه به این مطلب و با توجه به ویژگی های علم حضوری که قبلا بیان شد ، ویژگی های علم حصولی نیز بدین ترتیب می شود:

  1. دارای سه رکن معلوم بالذات، معلوم بالعرض و عالم است.
  2. اصول و قواعد منطق در آن جاری است  و به فضای ذهن محدود است.
  3. قابل انتقال به دیگری است.
  4. اعتبار مطابقت و عدم آن در صدق و کذب.
  5. انقسام به تصور و تصدیق.

ملاک تقسیم علم حصولی به تصور و تصدیق این است که اثر حاصل از اشیاء در نفس به دو حیث، لحاظ می شود، نخست اقتران با حکم و دوم عدم آن. در صورت نخست نام آن تصدیق است و در صورت دوم تصور خوانده می شود.



[۱]. الحکمه المتعالیه فى الاسفار العقلیه الاربعه    ج‏۶    ۱۵۵ .

سید علی موسوی

در نقل مطالب دیگران امانت دار خوبی هستیم . ولی بیشتر سعیمون بر تولید مطالب جدیده که خدارو شکر تا حالا موفق هم بودیم. لطفا نقد کنید 🙂 یا علی

More Posts - Website

Follow Me:
TwitterFacebookGoogle Plus



برچسب: , , , ,
| Comments Off on معرفت معقـول و محسوس

دیدگاهها بسته است.

عقل
عرفانبازگشت به بالاي سايت             وحی پرينت صفحه




رضوا | اخبار | درباره رضوا | تماس با رضوا | رضوا در فيس بوك | رضوا در گوگل پلاس آخرين بروزرساني سايت   جمعه, ۱ خرداد ۱۳۹۴



Powered By Wordpress - Designer: RezaOnline.net
بهینه سازی سایت : سئو